Membina Generasi Harapan

IBADAH YANG SAHIH MENJANA AKHLAK YANG MANTAP

Akhlak adalah berpunca daripada hati (qalb, nafs)…Baiknya akhlak ditentukan oleh hati. Bila hati tunduk kepada hawa nafsu, akan berlaku kehancuran kepada manusia.

Dalam satu bait syair Arab, ia menceritakan bagaimana manusia dihimpit oleh kecelakaan, masalah, kehancuran yang disebabkan oleh hati mereka dikuasai hawa nafsu, dunia, harta benda. Antara bait-bait syair tersebut:

“Wahai orang yang berkhidmat untuk jasadnya sahaja;

Berapa banyak kamu telah ditimpa dengan masalah;

Adakah kamu ingin mencari tempat yang tiada keuntungan hanya kerugian sahaja?

Ayuh! tumpukanlah pada jiwa;

Kerana anda adalah manusia yang ada ruh, jiwa;

Bukan manusia yang bersandarkan jasadnya sahaja;

Hulurkan dua tangan anda untuk berpegang kepada tali Allah;

Sekalipun tonggak yang lain mengkhianati anda;

Tetapi tonggak kepada Allah itulah yang teguh.”

Dalam satu hadith, Rasulullah S.A.W. bersabda, “Sesungguhnya aku diutuskan adalah untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.” Syeikh Muhammad Al-Ghazali menerangkan dalam kitabnya bahawa keseluruhan risalah Islam tidak menyebut lebih daripada perkara ini iaitu menyempurnakan akhlak yang mulia. Sebagai contoh, ibadah, bukan hanya tergantung kepada gerak geri biasa sahaja ataupun upacara zahir sahaja tetapi yang tersirat daripada ibadat itu adalah akhlak. Ibadah-ibadah yang ada di dalam Islam adalah tidak lebih daripada latihan-latihan untuk memperbaiki akhlak yang mulia.

Contohnya solat. Tujuan disebalik solat adalah:

“dirikanlah solat, sesungguhnya solat dapat mencegah dari perbuatan keji dan munkar…”. Allah menjadikan solat sebagai wasilah untuk menghindarkan diri dari segala perkara munkar dan maksiat. Dengan erti kata lain, solat adalah sebagai pendinding daripada melakukan maksiat.

Begitu juga dengan ibadah zakat. Zakat bukan sahaja dapat menyucikan harta. Bahkan ia juga dapat membersihkan hati. Ini kerana bukannya mudah bagi seseorang itu untuk menyerahkan sebahagian harta yang disayangi kepada orang lain. Ini menjadi bukti kebersihan hati yang dimilikinya.

Hal yang sama juga ada pada ibadah puasa. Puasa bukan hanya menahan diri daripada akan dan minum tetapi daripada perkara-perkara maksiat yang lain seperti mengumpat, mengeluarkan kata-kata yang tidak elok, memfitnah, melihat perkara-perkara yang tidak baik dan sebagainya.

Satu lagi perkara yang perlu diambil perhatian adalah berkenaan lemahnya akhlak adalah sebagai tanda kepada lemahnya iman. Kalau ibadah yang dilakukan, masih lagi tidak dapat memperbaiki akhlak, ini membuktikan iman yang lemah. Iman yang kuat semestinya dapat melahirkan akhlak yang mantap. Dan setiap amalan baik yang dilakukan akan mengukuhkan iman. Sebab itu “iman yazid wa yanquz” (bertambah dan berkurang) kerana ia bergantung kepada amalan. Sebaliknya, keruntuhan akhlak adalah disebabkan oleh kelemahan iman atau telah terluput langsung iman dalam jiwa.

Sebagai contoh kaitan antara akhlak dan iman, dalam satu hadith, Rasulullah S.A.W bersabda; “Malu dan iman adalah bergandingan (pair, berpasangan); jika salah satu terangkat (tiada), yang satu lagi akan terangkat juga (sebab ia berpasangan).” (Hadith riwayat Hakim dan At-Tabrani).

 Dalam hadith yang lain, Rasulullah pernah bertanya kpd sahabat tentang siapakah orang yang muflis. Para sahabat menjawab orang yang muflis adalah orang tiada duit, harta dan sebagainya Tetapi Rasulullah S.A.W. menyatakan bahawa orang yang muflis pada hari kiamat nanti adalah pahala yang orang tersebut perolehi ketika hidup di dunia telah diambil oleh orang yang pernah dizaliminya ketika di dunia sehingga tiada lagi pahala yang ada padanya. Bahkan, dia akan ditambah dengan dosa orang yang dizaliminya tadi. Begitulah perumpaan muflis di dunia berbanding muflis di akhirat. Muflis di dunia boleh diatasi lagi tetapi muflis di akhirat tidak boleh…

Sebagai kesimpulan, tujuan dan arahan ibadah dalam ajaran Islam adalah untuk memperbaiki akhlak seperti berkasih sayang sesama manusia, haiwan, tumbuhan dan sebagainya. Untuk memperolehi akhalak yang mulia, perlulah melalui tamrin-tamrin (latihan-latihan) yang berterusan seperti solat, puasa, zakat dan sebagainya serta ditambahkan dengan ibadah sunat yang lain seperti solat sunat.

About these ads

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.